En krise udløses ofte af en kritisk begivenhed der er chokerende eller ved at du oplever et vendepunkt i livet, men det er ikke nødvendigvis en livstruende situation.

Det kan være forskellige ting, der sætter en livskrise i gang såsom:

  • Valg af uddannelse
  • Du flytter hjemmefra 
  • Skilsmisse 
  • Du får børn
  • Dødsfald 
  • Sygdom 
  • Fyring
  • Runde fødselsdage
  • Børnene flytter hjemmefra

Det er ikke ret mange mennesker der går igennem livet uden op- eller nedtur, og det er ét af livsvilkårene, at vi gennemgår kriser i vores liv.

Men det er meget forskelligt hvordan vi reagerer på en livskrise. For nogle handler det om at nå en masse ting på kort tid inden det er for sent. For andre handler det om at holde facaden, for det har de lært på bedste vis.

Ofte sker det når du begynder at stille spørgsmålstegn ved din karriere/job, relationer og overordnede livsformål. Det er helt normale spørgsmål, men kan også føles overvældende, når der opstår forvirring omkring de følelser, der opstår i forbindelse med disse spørgsmål. Mange føler sig fanget, uinspireret og desillusioneret i forhold til deres livssituation – og med de følelser følger ofte en fornemmelse af forkerthed med.

Symptomer på en livskrise er:

  • Du tager impulsive beslutninger
  • Du mangler mål eller retning i dit liv
  • Du føler dig fanget fordi du ikke synes du har nogle muligheder
  • Du føler at du grundlæggende utilfreds med tilværelsen som den er nu
  • Du oplever nogle gange angst eller håbløshed og meningsløs som kan blive overvældende
  • Du befinder dig et sted i dit liv hvor du tager ting til overvejelse
  • Du træffer valg der ændre din nuværende tilværelse måden du ser den

Du kan føle:

  • Anspændthed og vrede 
  • Du føler skyld og skam
  • Tristhed
  • Ængstelighed
  • Modløshed og nedsat energi
  • Uro
  • Noget burde være anderledes eller at der mangler noget i dit liv.

Det er meget forskelligt hvordan vi reagerer på en krise i livet, men det er en reaktion afhænger af dine indre og ydre ressourcer.

Din reaktion på en livskrise er afhængig af hvordan du har været vant til at håndtere belastninger.

Det kan være fristende at ty til stimulanser såsom sukker, cigaretter, alkohol, shopping, en affære eller noget andet som dulmer den smerte, der egentlig ligger bag ved krisen. Men det dulmer kun og fjerner ikke den underliggende smerte og årsag.

Når vi er en livskrise, så handler det ofte om at vi har måtte lukke ned for sider af os selv, fordi den side enten ikke er blevet accepteret af vores nærmeste omsorgspersoner, kulturelt eller fordi vi har besluttet os for at være det modsatte. 

Det betyder, at du ikke er fri til at handle, fordi du prøver at vende ryggen til dine forældres idealer eller prøver at lave en modreaktion.

For det er, når vi skal være på en bestemt måde, at der ofte opstår problemer, da det støder sammen med vores opfattelse af verden og vores indre selvbillede.

Livskrisen opstår ofte indefra, fordi vi tror lykken findes på den anden side

Her er det godt at se på hvad det er der ødelægger vores relationer, og hvad det er der forhindre os i at realisere vores drømme. Her er det vigtigt at kigge på hvad det er du forsøger at skjule eller benægte.

Vi siger til os selv, at vi har det godt – at det hele nok skal blive bedre. Men indvendigt raser der en form for total kaos, forvirring eller frustration.

Vi lukker ørerne for dét, vi helst ikke vil høre. Så længe vi gør det, har vi ikke friheden til at være os selv eller vælge hvordan vi har lyst til at være. Det gør at vi kronisk bliver drevet rundt i manegen af den forestilling om hvordan vi tror vi skal være, fordi det er den måde vi har lært at være menneske på.

Hvis vi vil have, at vores liv skal være anderledes, er alt, hvad vi skal gøre, at træffe andre valg. De fleste af os fortsætter med at træffe de samme valg ud fra vaner, trøst, frygt eller dovenskab og spekulerer derefter på, hvorfor resultatet ikke ændrer sig.

Det er måske lidt hårdt sat på spidsen og den måde vi agerer på handler ofte om at beskytte os selv.

Men hvis vi har så travlt med at leve vores liv, at vi oftest vælger den letteste udvej, selv om det egentlig fører os et sted hen, vi ikke rigtig ønsker os hen imod – så sker der det, at vi pludselig ikke kan se os selv længere der, hvor vi er endt.

Det kommer som et lille chok, for det er jo den vej, vi har arbejdet hen i mod i årevis og alligevel er vi ikke endt der, hvor vi håbede på at vi ville ende.

Det er først når vi vågner op, stopper op og bliver bevidste, at håb og drømme kan omsættes til handling. 

Ved at turde at kigge indad, mærker vi os selv, rum, mærke os selv, rumme de svære følelser og se de valg i øjnene, vi muligvis må foretage, for at komme ud af livskrisen, kræver ofte mod. 

De selv-destruktive tanker vi har gennem tiden nedbryder os og skaber angst og depression. Vi skal erkende at de tanker ikke er sande – men at de “bare” overlevelsesstrategier.  

Så for mig handler det med at komme ud af en livskrise også om,  at se sig selv i øjnene, også når det ikke er kønt og være med det hele. 

Det vil måske ikke betyde, at livet bliver meget lettere eller at vi ikke ind imellem bliver væltet omkuld, men måske kan vi lære at navigere bedre i vores indre. De udfordringer og kriser vi møder i livet, kan give os indsigter, der hjælper os fri af en fortid, som kvæler den lidenskab i os og afskærer os fra at være et autentisk og helt menneske. 

Jeg har lavet et podcastafsnit om emnet også og du er velkommen til at lytte med her også —>

Podcastafsnit – Derfor får vi kriser

Tanja Bengaard TOTUM Kropsterapeut og Shadowfacilitator

Du kan læse meget mere om skyggecoaching og se hvad “sæt dig selv fri” forløbet kan gøre for dig her <————

Kh

Tanja Bengaard – TOTUM Kropsterapeut & Shadowfacilitator

-Læs mere om Tanja her <—

Du kan høre mit seneste podcastafsnit om livskrise her <–