Dine kortsiol og blodsukkerbalance er vigtigt for at resten af din hormonelle balance.

Fundamentet skal være i orden, før du kan adresserer dine hormonelle problemer. Derfor er det vigtigt at se på stress og insulinubalancer, selv om du har andre hormonelle ubalancer, så som akne, PMS endometriose og PCOS.

Men hvad er stress egentligt?

Mange af os forbinder der med at vi har travlt eller føler os pressede. Set fra et mit behandler perspektiv, så kan fødevareintollerancer, dårlig fordøjelse, manglende søvn, ustabilt blodsukker være rigtigt stressende for kroppen. Indre stress, altså måden du tænker om dig selv og ser verden på, overlevelsesstrategier fra barndommen der ikke virker, samt uforløste traumer er også stressfaktorer.

Så hvor trygger skoen henne hos dig?

Du kan ikke arbejde med stofskifteproblemer og fertiltets-issues, medmindre du har låst bunden af pyramiden op. Når du har styr på kortisol, dit stresshormon og insulin-ubalancen, så kan du arbejde videre med de andre problematikker. Hvis ikke du gør det, så vil din chance for succes være lille.

De fleste kvinder med høje androgen-niveauer (testosteron, DHEA m.fl) , lider også af insulinresistens. Det er de høje insulinniveauer der får æggestokkene til at danne flere androgener og påvirker også leveren til at danne mindre SHBG. SHBG kan binde testosteron blandt andet, så der ikke er så meget frit testosteron tilgængeligt i blodet.

Så hvor skal du starte henne? – med at låse bunden af pyramiden op.

Det kan du gøre ved:

Sænk din stressrespons

  • mediter – tage dybe vejrtrækninger
  • Adresser uforløste følelser og traumer. Evt. med en terapeut.
  • Spis regelmæssigt og næringsrigt

Støt op om din insulinbalance = stabilt blodsukker

  • Spis fedt og protein til hvert måltid
  • Mindsk inflamamtion i kroppen

Måske har du brug for mere vejledning – og derfor er jeg igang med at lave onlinekursuset “farveltil PCOS” og hvis du ikke kan vente , så giver jeg også 1:1 vejlending, til netop dit unikke problem.