Arghhhh min krop skriger efter noget sødt!!! Og det skal være nu!!!!!

Kender du det når du når hen ad eftermiddagen og du er på vej hjem fra arbejdet, du skal lige hente ungerne på vejen hjem og det føles som en evighed til at du skal spise aftensmad? Din krop og hjerne siger – giv mig noget energi og det skal være NU!!!

Når vi er i energikrise, så vil kroppen og hjernen gør alt for at få noget energi lige nu, og så er det altså fuldstændig ligegyldigt om du har laven en aftale med dig selv, at i januar spiser jeg ikke nogen former for slik eller sukker.

Når vi så går i gang med den pose vingummi eller den plade chokolade, som vi jo egentlig ikke vil spise, så starter det en ond cirkel. I første omgang føles det rart fordi nu kom blodsukkeret op, og så er energien tilbage. Det varer dog ikke længe, for så har kroppen bearbejdet det hurtige energikick og blodsukkeret bliver lavt igen. Kroppen skriger efter sit nye energifiks og dermed et konstant behov for stimulanser der stresser kroppen.

 

Slip for dine cravings med et stabilt blodsukker.

Blodsukkeret er et mål for hvor meget glukose der er i dit blod. Ofte måles det i mmol/L. Man kan ofte mærke at ens blodsukker bliver lavt, ved at man har lyst til søde sager, er træt og bliver irritabel. Nogle kan opleve uro i kroppen og at hænderne ryster. Ved et ustabilt blodsukker har du et stort forbrug af søde sager, du har tendens til at gå sukkerkold og har en fornemmelse af aldrig at være mæt. Trang til fedt, salt og alkohol kan også være tegn på et ustabilt blodsukker. Med et velreguleret blodsukker så føler du dig mæt, tilpas og har god energi. Så nøglen til at slippe af med dine cravings og manglende energi er et stabilt blodsukker.

 

Her får du mine 7 gode råd til et stabilt blodsukker:

  • Skru op for fibrene og grøntsagerne til dine måltider. Spis gerne 800g grøntsager hver dag og få en fibermængde på ca. 40 g. Hav gerne fokus på kål, rodfrugter, grønne bladgrøntsager.
  • Spis ca. 150 g protein til hvert måltid. Spis det morgen, middag og aften. Det kan f.eks. være kylling, okse, æg, fisk, skaldyr osv. Gode vegetabilske kilder til protein er linser, bønner, kikærter, nødder og mandler.
  • Spis 1 tsk god olie til hvert måltid som feks. fra økologisk smør, olivenolie, hampefrøolie osv. Det er med til at gøre dit blodsukker stabilt. Eller tilføj de gode fedtstoffer ved at inkludere avocado, nødder, frø og kerner i dine måltider.
  • Spis langsomme kulhydrater fra fuldkorn, klid, brune ris, skaldele, grøntsager og rodfrugter, løg, jordskokker, frugt, bær, kål, bælgfrugter og hørfrø. Tilføj gerne HUSK, skallin eller loppefrøskaller til dine måltider, hvis du laver en smoothie.
  • Spis frugt i begrænset mængde. F.eks. 200g bær, 1 æble eller 1 pære
  • Undgå sukker.
  • Drik 2 liter vand om dagen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>