En lille smule stress kan være godt. Kroppen er designet til at kunne håndtere det i en vis mængde og det er med til at holde os fokuseret og motiveret i det man har gang i. Men det kan blive et problem hvis man oplever for meget. Livet i vores århundrede går nogle gange for hurtigt der sker for meget i døgnets 24 timer og det at man aldrig rigtigt slapper kan gøre at man mister sin indre guide og bliver udbrændt og deprimeret.

Hvad sker der når vi har indre ro og vi er i balance?

Ro eller et afbalanceret sind kan beskrives som en tilstand hvor man mentalt og fysisk har fred med sig selv, uden at overreagerer med følelser som vrede, frygt, irritation eller opgaver eller livets problemer der virker uoverkommelige. Din krop reagerer anderledes på stressorer og fysiologisk vil din hjerne udskille lykkehormoner i gang når man er i ro. Dette vil sænke niveauet af stresshormonet kortisol og føre kroppen en beroligende følelse af at alt er ok og dejligt.

Når du praktiserer mindfullness og beroligende teknikker er det ikke ensbetydende med at at det fjerner alt stress fra din hverdag, at alle dine problemer løser sig med et trylleslag, men det tuner din krop og sind ind på bedre at kunne håndtere de uventede ting der kommer.

Hvorfor er ro så vigtigt ?

En modsætning til ro er stress. Der stor forskel på en lille smule gavnligt stress eller om det er ukontrolleret og i overflod. Det sidste kan være temmelig ubehageligt og ud over at det gør at man føler at alting er op ad bakke, ens humør er mere svingende, så har det også en fysiologisk betydning for vores hormoner, som kan komme temmelig meget ud af balance. Når du oplever en stresset situation, om den så er fysisk, emotionel eller mentalt så tolker din krop det på samme måde, nemlig ved at dine binyrer producerer et overskud af stress hormoner inklusiv kortisol. Det kan være alt fra at du klodser bremsen i trafikken, du har kærestesorger eller du føler dig presset på arbejde.

Kroppen gør sig klar til enten af flygte fra den fare (stressor) eller kæmpe mod den. Derfor øges din puls, din vejrtrækning og dine muskler spændes op. I gamle dage da vi var stenaldermænde ville dette normalt udløse en fysisk respons, men i vores dage sker dette normalt ikke og kroppen nulstiller ikke sig selv efter oplevelsen.

Det  belaster både nervesystemet, immunforsvaret og kronisk stress kan føre til en række fysiske og psykiske lidelser som søvnproblemer, fordøjelsesproblemer, hjertesygdomme, angst og depression. Derfor er det en god ide at tage små pusterum i hverdagen.

Du kan lave stressreduktion på mange måder, som at gå en tur og nyde at fuglene synger, tage et langt varm bad der får musklerne til at slappe af, et fodbad med epsom salt, yoga eller vejrtrækningsøvelser.

Du kan også lave små visualiseringer. Forestillingen om sollys giver naturlig måde at falde til ro på, fordi det øger lykkehormonet serotonin i hjernen og tanken om blomsterne hjælper dig med at holde fokus i øvelsen. Jeg bruger  den ofte, når jeg skal have 5 minutters ro. Du kan gøre det mens du sidder i bussen, i toget, på kontoret eller i en stol derhjemme.

  • Sæt dig godt tilrette, luk øjnene og tag nogle dybe indåndinger og mærk hvordan det føles i kroppen.
  • Forestil dig at du går tur på en mark fyldt med farverige blomster hvor solen skinner. Forestil dig at der mange og hvilke farver blomsterne har. Er de gule, blå eller måske røde? Er der en blomst du holder særligt meget af? Læg mærke til om de svejer i vinden og om du kan dufte dem. Kan du høre fugle i baggrunden der synger?
  • Solen skinner i dag og mærk hvordan strålerne fra solen varmer dig og hvordan varmen breder sig til hele din krop. Nyd følelsen af at være badet i sollys og forestil dig hvordan det føles at være glad og fuldstændigt udhvilet.
  • Før du åbner øjnene skal du lagre et billede af denne smukke scene  i dit sind. Husk at blomsterne er der for at minde dig om at du skal sætte farten ned i dag. Lad taknemmelighed fylde dig for at du tillod dig at tage vare på dig selv og en pause som du fortjener.
  • Åbn øjnene langsomt og vend til forestillingen om blomstermarken

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>