Fordøjelsen er så vigtig for vores helbred. Den afgør hvilke næringsstoffer der bliver optaget og hvilke toksiner, allergener og mikrober der holdes ude. Fordøjelsen er direkte forbundet med vores sundhed. En sund tarm kan defineres som optimal fordøjelse, god optagelse af næringsstoffer og udskillelse af affaldsstoffer. Det er hårdt arbejde og en god fordøjelse afhænger af mange faktorer.

Tarmens økosystem

Vi har et helt økosystem i vores tarme. Der findes mere bakterielt DNA i din tarm end det DNA du selv har. Bakterierne i vores tarmsystem er en kæmpe ressource, da de hjælper os med at fordøje vores mad, regulere vores hormoner, udskille affaldsstoffer og danne vitaminer mm. Der skal være en god balance mellem de venlige bakterier. For mange af de ”forkerte” bakterier, parasitter og gær eller ikke nok af de gavnlige bakterier så som Lactobacillus eller Bifidobakterier kan påvirke vores helbred.

 

Sådan finder du ud af om dit tarmsystem er ude af balance

For at genoprette en optimal fordøjelse, skal du først forstå hvad kan få den ud af balance. Det kan være:

  • En kost med for få fibre, højt sukkerindtag, lavt næringsindhold, for mange kalorier, hvilket skaber en grobund for de ”dårlige” bakterier og gær, som kan lave ravage i det delikate økosystem vi har nede i tarmsystemet.
  • Overforbrug af medicin som kan ødelægge din tarmslimhinde eller blokere for fordøjelsen –  f.eks. syreneutraliserende medicin, smertestillende medicin og antibiotika.
  • Uopdaget gluten intolerance, cøliaki eller andre fødevareintolerancer som f.eks. over for mælk, æg eller majs.
  • En overvækst af bakterier i tyndtarmen, gær overvækst, parasitter.
  • Toksiner så som bly eller toksiner fra skimmelsvampe kan også skade din tarmslimhinde.
  • Mangel på fordøjelsesenzymer eller hæmning af disse, hvilket kan ses ved zinkmangel og brug af syreneutraliserende medicin.
  • Stress, som hæmmer din  fordøjelsen, dæmper dit immunforsvar kan være med til at skabe en permeabel tarmslimhinde og ændre din normale bakterieflora.

Det der er vigtigt at forstå er at mange sygdomme som mange ikke relaterer til fordøjelsen, faktisk starter der. F.eks. er eksem, psoriasis og gigt alle forbundet med ubalancer i tarmsystemet – og som kan afhjælpes ved at fokusere på en optimal fordøjelse.

7 veje til en optimal fordøjelse

  1. Spis uforarbejdede fødevarer. Inkluder rigeligt med fibre fra fødevarer så som grøntsager, bønner, nødder, frø og fuldkorn.
  2. Eliminer fødevareintolerancer. Du kan afprøve en eliminationsdiæt. Udeluk gluten,mælk, gær, majs, soja og æg i en uge eller to og se hvordan din fordøjelse har det og hvad der sker med dine andre symptomer.
  3. En overvækst med bakterier, gær eller parasitter skal behandles. Disse kan findes ved at bruge forskellige tests. Disse kan bestilles ved nærmere aftale i en konsultation hos mig.
  4. Sørg for at du har nok med fordøjelsesenzymer. Hvis disse mangler så kan du ikke nedbryde den mad du spiser til de byggesten din krop og hjerne har brug for. Du kan købe dem som tilskud for at hjælpe din fordøjelse på vej.
  5. Sørg for at der er nok at de venlige bakterier. Ved at tage probiotika som tilskud, kan du genopbygge den rette balance i din fordøjelse.
  6. Tag gerne ekstra omega-3 som tilskud, hvilket også vil virke dæmpende på inflammation i dit tarmsystem – spis rigeligt af de gode fedtkilder som olivenolie, kokosolie, osv.
  7. Nær og hel din tarmslimhinde. Dette kan gøres ved at tage glutamin og zink som tilskud.

Det kan tage noget tid at genoprette din fordøjelse, især hvis det har stået skidt til i lang tid, men i det lange løb er det det hele værd.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>